Skit sjukvård!!

Idag har Linus varit trött och grinig och sovit i stort sett hela dagen. Daniels mamma Aina kom förbi och hälsade på men det var precis som om Linus inte reagerade till en början med att hon var här. Idag tog dom även blodprov som det senare visade sig att det "växte i" som dom säger. Dom berättade att dom hittat bakterier i blodet och att dom skulle göra ett ryggmärgs prov på honom och att han skulle få lugnande för att kunna ligga stilla. Hmm tänkte jag, lugnande bara för att få honom att ligga helt stilla, jaja tän kte jag dom vet la vad dom gör. Har själv erfarenhet av detta provet och vet hur grymt ont det gör att ta det. Men det slutade med att vi var fyra pers som fick stå och hålla honom men ändå lyckades han att slita sig, tur nog så rörde han inte ryggen.
Efter detta var det bara att åter igen att vänta på provsvaret så vi gick iväg för att fika. När vi kom tillbaka till rummet kom det in en sköterska och sa att dom fått provsvaren och det enda hon ville säga var att det var tur att vi gjorde detta prover och att läkaren kommer snart och berättar mer, sen gick hon ut ur rummet och jag och Daniel satt där som två fågelholkar med munnarna öppna. Nu kan jag säga det att tankarna snurrade rejält i skallen på oss. Vad var det dom hade hittat? var det allvarlig? Hade det något med cystorna att göra? Ja frågorna var flera hundra kändes det som. Aina försökte att få oss på andra tankar genom att prata om annat och det gick la sådär. Sen kommer sköterskan in igen och berättar att hon skullenog inte sagt något och förklarade lite hur det låg till. Hon berättade att dom hittat bakterier i Linus blod och att han verkligen behöver behandlas med antibiotika. Efter ett tag kommer läkaren in precis innan han ska gå hem och berättar exakt vad det är. Det som Linus har drabbats av är en kraftig hjärnhinneinflammation och det är ganska allvarligt och man måste behandla detta omgående. Han berättade att man ska ha ca 5 vita blodceller i märgen men att Linus hade 2000st!! Så nu har dom börjat med behandlingen på Linus och den är på 10dagar och då måste vi stanna på sjukhuset. I morgon får vi veta exakt vilken sorts bakterie det är så dom kan inrikta antibiotikan till det. Det som gör dom fundersamma är hur han fått detta, det har gått tre veckor efter operation, han visar inga direkta symptom på det så som sagt dom får inte ihop det. Så nu ska dom försöka ta reda på vart dessa bakterier kommer ifrån.
Det enda jag tänker är vilken jäkla tur att vi stod på oss med att det inte bara var feber Linus hade utan att det var något mer. Tänk dom tre gångerna vi varit på akuten och dom bara skickat hem oss hela tiden och sagt att vi ska ge honom alvedon och avvakta å se vad som händer. Tänk om vi hade gjort det då hade det kasne kunnat bli värre än vad det är nu och han blivit ännu sjukare. Så nu har jag tänkt att jag ska be om att få kopior på alla journaler för att senar anmäla detta till sjukhälsovården (Lex Maria) för att såhär får det inte gå till. Vi kommer säkerligen inte få någon nytta av det men nästa gång det kommer in ett barn med samma besvär kanske dom utreder det direkt så att barnet kan få behandling direkt istället för att vänta i 5dagar.
Jag kommer att lägga in lite bilder efterhand men just nu har jag sladden hemma så Daniel får ta med den ngon dag. Jag kommer även att försöka uppdatera varje dag om hur det går här på sjukhuset.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0